Renske Ligtmans
Vanaf 1 juli 2024 is Renske Ligtmans vaste dirigent en artistiek leider van Messa di Voce. Ze was al eerder gastdirigent en projectlid. Renske studeerde Wiskunde aan de Technische Universiteit te Eindhoven en Docerend musicus blokfluit en clavecimbel aan het Brabants Conservatorium in Tilburg. Ze nam barokvioolles bij Walter Reiter, volgde masterclass orkestdirectie bij Prof. R. Gulikers, heeft altviool les bij Simon Murphy, nam met veel plezier deel aan de Cambridge Early Music Baroque Summerschool, volgde de Klavecimbel Masterclass bij Jos van Immerseel in Antwerpen (1988-1996) en volgde diverse malen de Kurt Thomas Cursus voor koordirectie. Eerder was ze dirigent van Musica Antiqua Delft en het Delft A-capella Koor.

Karel Demoet
Vanaf 1 maart 2017 tot 1 april 2024 was Karel Demoet dirigent van Messa di Voce. Hij studeerde orgel, clavecimbel en kerkmuziek aan de Conservatoria van Utrecht en Arnhem. Na een loopbaan in het bedrijfsleven keerde hij in 2010 terug in de muzieksociety. Hij behaalde een Master in Music voor koordirectie aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht.
zie ook: www.kareldemoet.nl
Karel Smagge (1948-2025) In memoriam

Wie aan Karel Smagge denkt, denkt aan Oude Muziek. Negenendertig jaar lang was hij dirigent van Messa di Voce. Ontstaan als werkgroep Oude Muziek bij het tienjarig jubileum van Krashna Musica, het studentenkoor en -orkest van de Technische Universiteit. Speciaal voor dit project werd Karel als pas afgestudeerde klavecinist aangetrokken. Hij stond dan al bekend als specialist in muziek van voor 1800 en werd aanbevolen door dirigent Cees Rotteveel. In mei 1978 werd in het Waagtheater de eerste uitvoering gegeven. We waren van oorsprong een groepje blokfluiters, maar Karel vond dat we ook moesten zingen. Het klikte meteen, mede door zijn ontspannen en humorvolle leiding. Karel voelde goed aan hoe hij technische studenten moest aanspreken! Muziek met hoge ontroeringscoëfficiënt en een lage tranendrempel was zijn uitvinding om muziek meetbaar te maken. Het duurde wel enige tijd voordat we het principe van Messa di Voce begrepen. Het werd uiteindelijk de geuzennaam van ons koor.
Oude Muziek was in 1978 een hippe en nieuwe stroming in de klassieke muziek. Het blies oude uitvoeringspraktijk nieuw leven in en herontdekte de schoonheid van vaak vergeten composities met uitvoeringen in kleine bezetting. Het Haagse conservatorium introduceerde Oude Muziek als nieuw specialisme en dat trok internationaal veel studenten. Ook Karel verhuisde vanuit Brabant naar Den Haag. Zijn grote muzikaliteit stond al vroeg vast. Als 12-jarige werd hij organist van de Quirinuskerk in Halsteren, waarna hij dezelfde positie bekleedde in de Maagdkerk in Bergen op Zoom, als opvolger van Daan Manneke. We ontdekten zijn fantastische voorstellingsvermogen om muziek levendig uit te voeren. Vaak waren de effecten, de tekstplaatsing, de tempowisselingen enzovoort belangrijker dan de exacte noten. Smaggiaanse effecten noemden we dat. Tijdens zijn studie in Den Haag begon hij al met het verzamelen van partituren en boeken over de oude muziekpraktijk. Hij had een bijzonder netwerk van musicologen waardoor we al vroeg interessante vondsten konden uitvoeren, zoals de herontdekte muziek van Nederlandse meesters uit de 17e eeuw. In zijn persoonlijk leven was hij vaak rommelig maar in zijn bibliotheek vond hij altijd perfect de weg. Veel musici en dirigenten wisten zijn bibliotheek te vinden. Hij kon de adviezen aan koren jarenlang vakmatig als adviseur van het RIM in Utrecht verstrekken.
De Maria Vespers van Claudio Monteverdi was zo’n typisch werk dat in de vergetelheid was geraakt. Het werd in 1946 voor het eerst weer uitgevoerd in Londen. Lange tijd werd het voor amateurkoren als te moeilijk beoordeeld. Het was jarenlang de droom van Karel om zijn ideeën over de aanpak van het stuk uit te voeren. In 2003 lukte het, om bij ons 25-jarige jubileum, een prachtige uitvoering te geven van de Maria Vespers met een fantastische bezetting. Zijn droom kwam uit en we wisten het in 2008 te herhalen. Het was een voorbeeld van hoe Karels inzicht maximaal werd benut als je alle organisatorische sores bij hem wegnam en zijn in detail uitgedachte scenario uitvoerde. De fantastische opname van onze uitvoering heeft Karel tot in de laatste dagen van zijn leven beluisterd en genoot er elke keer van. Muziek werkt therapeutisch. We hebben altijd veel plezier gehad met het maken van muziek met hem en zo zullen we hem blijven herinneren: Karel Smagge is Oude Muziek.