“La Serenissima” Koorstukken en instrumentale muziek uit Venetië, 16e eeuw

Zondag 19 juni 2022, 16.00 uur in de Oud-Katholieke Kerk, Bagijnhof 21 in Delft.

Entree € 10 Studenten € 5 (prijzen incl. programmaboekje)

La Serenissima, de meest serene, is de koosnaam die Venetianen al eeuwen gebruiken voor hun stad. (toelichting concert onder affiche)

De ruggengraat van het programma is een toonzetting van de vaste misdelen door Andrea Gabrieli. Daar omheen klinken motetten, die verband houden met Maria, de moeder van Jezus. Alleen het slotstuk wijkt af: dat is een toonzetting van Psalm 100. Ook de taal van dat stuk wijkt af: Schütz vervangt het Latijn voor het Duits, omdat het bedoeld was voor gebruik in Lutherse kring, waar de volkstaal voor kerkmuziek was geïntroduceerd. De instrumentale muziek, die wordt uitgevoerd, werd zowel in als buiten de mis gebruikt.

Een typisch aspect van de Venetiaanse muziek is het gebruik van dubbelkorigheid: twee of meer zelfstandige koren zongen vanaf verschillende galerijen in de San Marco elkaar toe. In ons programma is dubbelkorigheid te horen in de stukken van Giovanni Gabrieli, Monteverdi en Schütz. Bij Gabrieli is het ene koor vervangen door een blokfluitkwartet. Bij Monteverdi klinken beide koren gelijktijdig, en bij Schütz horen we de dubbelkorigheid, die het meest kenmerkend is voor de Venetiaanse stijl.

Kom mee, we gaan terug naar de stad in de lagune, kom luisteren naar de Serenissima op 19 juni 16:00 in de Oud-Katholieke Kerk, Bagijnhof Delft