Concert Kernsprüche und Seelenlust

Featured

17 mei 2025 om 16:00 uur in Oud Katholieke Kerk te Delft

Kernsprüche und Seelenlust
In dit programma brengt Messa di Voce muziek van een aantal Duitse componisten uit de 17e eeuw ten gehore in samenwerking met het Decima Consort.

Tobias Michael (1592-1657)
Deze minder bekende persoonlijkheid uit de muziek van de 17e eeuw werd vanaf 1630 cantor van de Thomasschule in Leipzig, die onder zijn leiding na een moeilijke periode weer opbloeide.

Sebastian Knüpfer (1633-1676)
Toen Tobias Michael in 1657 overleed werd Sebastian Knüpfer zijn opvolger als Thomascantor. Een belangrijk deel van zijn oeuvre bestaat uit geestelijke muziek op Duitse en Latijnse teksten.

Johann Rosenmüller (1619-1684)
Rosenmüller ging in 1640 studeren aan de theologische faculteit in Leipzig en assisteerde waarschijnlijk Tobias Michael bij het muziekonderricht. In 1655 vertrok hij na een schandaal naar Venetië waar hij als trombonist in de muziekkapel van de San Marco werd opgenomen. Door zijn vroege werken in Leipzig kan hij als invloedrijkste componist van geestelijke muziek tussen Schütz en Bach worden beschouwd In Venetië ontstonden meer dan 50 uitsluitend Latijnse werken, Beatus Vir, het laatste onderdeel van dit concert, gemaakt op de tekst van psalm 112 is een van de zeven composities die Rosenmüller maakte op deze psalm. Veel componisten met een katholieke achtergrond hebben deze tekst op muziek gezet. De uitbundige zettingen zijn waarschijnlijk in Venetië gecomponeerd en passen goed in de katholieke traditie.

Na afloop is er gelegenheid om na te praten onder het genot van een drankje.
Van harte welkom op zaterdag 17 mei 16:00 uur in de Oud-Katholieke Kerk . De entree bedraagt 15 euro inclusief drankje.

Muziek rondom Johann Rosenmüller (1619-1684) in samenwerking met het Decima Consort

Musica Scotica 19 oktober 2024

Featured

Onze nieuwe dirigent, Renske Ligtmans, heeft een zeer boeiend programma samengesteld met oude Schotse muziek. We starten in de middeleeuwen op Orkney, om vervolgens via het koninklijk hof in Stirling Castle uit te komen bij Haydn. We eindigen met een aantal traditionals in een hedendaags jasje, waarbij we ook nog even op het eiland Eriskay hoppen om kennis te maken met het Gaelic, een oude Keltische taal.

We voeren het programma uit in de Oud Katholieke Kerk in Delft, 19 oktober 2024 vanaf 15.00 uur

Lenteprogramma in Oude Kerk

Featured

Op zaterdag 23 maart is Messa di Voce te horen in de Oude Kerk te Delft met een programma “Lentekriebels” waar we muziek met het thema lente vanaf 1250 tot de 19e eeuw ten gehore zullen brengen. We worden daarbij begeleid door een eigen ensemble met blokfluiten, gamba en oude toeters, die ook instrumentale muziek zullen uitvoeren.

Het concert begint om 14:00 uur. De entree van de kerk, € 8,50, is ook de toegang tot het concert.

adres van de Oude Kerk is Heilige Geestkerkhof 25

Messe des Morts van Charpentier

Featured

Zondag 5 november, 15:00 uur

entree € 15, studenten € 10

Lutherse Kerk, Noordeinde 4, Delft

De requiem mis van de Franse componist Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) zullen we uitvoeren met een klein barok ensemble. Daarnaast voeren we versies uit van “Super flumina Babylonis” van Charpentier, Orlando Di Lasso en Giovanni da Palestrina. Het instrumentaal ensemble zal intermezzo’s verzorgen met muziek van Charpentier en Lully.

Populaire muziek uit de Franco-Vlaamse school

Featured

Zondag 5 maart 2023, Vrije School, De Meesterstraat 2 in Delft, aanvang 15:00 uur

Het programma is Franstalig en bevat chansons, een nieuw genre in het begin van de 16e eeuw. Maar de componisten kwamen deels uit Vlaanderen en de noordelijke Nederlanden. Belangrijke namen waren Josquin des Prez, Claudin de Sermisy, Orlando di lassus, Passereau, Clément Jannequin en Jan Pieterszoon Sweelinck.

“La Serenissima” Koorstukken en instrumentale muziek uit Venetië, 16e eeuw

Featured

Zondag 19 juni 2022, 16.00 uur in de Oud-Katholieke Kerk, Bagijnhof 21 in Delft.

Entree € 10 Studenten € 5 (prijzen incl. programmaboekje)

La Serenissima, de meest serene, is de koosnaam die Venetianen al eeuwen gebruiken voor hun stad. (toelichting concert onder affiche)

De ruggengraat van het programma is een toonzetting van de vaste misdelen door Andrea Gabrieli. Daar omheen klinken motetten, die verband houden met Maria, de moeder van Jezus. Alleen het slotstuk wijkt af: dat is een toonzetting van Psalm 100. Ook de taal van dat stuk wijkt af: Schütz vervangt het Latijn voor het Duits, omdat het bedoeld was voor gebruik in Lutherse kring, waar de volkstaal voor kerkmuziek was geïntroduceerd. De instrumentale muziek, die wordt uitgevoerd, werd zowel in als buiten de mis gebruikt.

Een typisch aspect van de Venetiaanse muziek is het gebruik van dubbelkorigheid: twee of meer zelfstandige koren zongen vanaf verschillende galerijen in de San Marco elkaar toe. In ons programma is dubbelkorigheid te horen in de stukken van Giovanni Gabrieli, Monteverdi en Schütz. Bij Gabrieli is het ene koor vervangen door een blokfluitkwartet. Bij Monteverdi klinken beide koren gelijktijdig, en bij Schütz horen we de dubbelkorigheid, die het meest kenmerkend is voor de Venetiaanse stijl.

Kom mee, we gaan terug naar de stad in de lagune, kom luisteren naar de Serenissima op 19 juni 16:00 in de Oud-Katholieke Kerk, Bagijnhof Delft

Concert 7 november 2021 Operafragmenten Henry Purcell

Featured

Aanvang 15:00 uur. Vrije School – WIDAR, De Meesterstraat 2, Delft

Entree € 15.00 studenten/ scholieren € 10.00. Programma, drankje en hapje inbegrepen

Fragmenten uit Dido & Aeneas, The Fairy Queen, King Arthur Funural Sentences

Bij de toegang zullen we controleren op Coronatoegangsbewijs. We worden begeleid door een barokensemble dat ook een aantal instrumentale werken zal uitvoeren. We besluiten de middag met een gezellige borrel!

We zijn per 1 september weer begonnen met de repetities in onze repetitieruimte, de kapel van het Stanislascollege. Nieuwe leden zijn van harte welkom.

Volgend jaar gaan we werken aan een dubbelkorig stuk. Dat gaan we samen met het Vocaal Ensemble Amandi Consort uit Gent uitvoeren, zowel in Delft als in Gent.

Concert met cantates Dietrich Buxtehude

Featured

zaterdag 8 februari 2020, Lutherse Kerk Delft, 20:00 uur

Op zaterdag 8 februari 2020 voert Messa di Voce vier prachtige cantates van Buxtehude uit, waaronder de aria cantate Jesu meines Lebens Leben. Ook staat het orgelstuk Passacaglia, eveneens van Buxtehude op het programma en instrumentale composities van Johann Christoph Pezel, een tijdgenoot van hem.

Dietrich Buxtehude (1637-1707) wordt gezien als de voorloper van Bach en Händel, zij waren tijdens zijn leven grote bewonderaars en bezochten hem om zijn werk te bestuderen. Het belang van Buxtehude’s orgelmuziek en solo-en koorcantates is immens groot voor de ontwikkeling van de 17e-eeuwse kunst- en kerkgeschiedenis. Zijn invloed reikt tot in Italië en Frankrijk aan toe en in zijn cantatewerk is de vergelijking met Monteverdi snel gemaakt.

Messa di Voce nodigt je uit om deze muziek te komen beluisteren en bewonderen! Reserveren is mogelijk op onze website: reserveren

met dank aan: